Gazteria, euskara eta teknologia berriak. Horrela esanda, ez du ezer esaten. Baina hauek dira Xare ekimenaren hiru ardatz nagusiak. Euskara etorkizunean hizkuntza bizia izan dadin, orain inoiz baino beharrezkoagoa bihurtu da gazteak euskaraz eta, kasu honetan, kultura digitalean prestatzea. Helburu horrekin, 400 ikasle baino gehiago bildu ziren atzo goizeko lehen ordutik Europa Biltzar Jauregian egin zen jardunaldian. Gasteizko Udalak antolatuta eta Eusko Jaurlaritzaren eta Arabako Foru Aldundiaren laguntzarekin, Xareren beste edizio bat ospatu zen atzo hirian.

Ildo horretatik, Europa Biltzar Jauregia Informazioaren eta Komunikazioaren Teknologien zentro garrantzitsu bihurtu zen atzo, Xare ekimena iristeari esker. Jardunaldi horretan gazteak izan ziren protagonista, eta, guztira, Batxilergoko lehen mailako 444 gaztek hartu zuten parte (hiriko zortzi institutu eta ikastetxetako gazteak izan ziren). Jardunaldi horretarako, Biltzar Jauregiak hiru gune antolatu zituen. Lehen eta bigarren solairuetako gelek IKAS aretoa osatu zuten. Beheko solairuan ERAS eta JOLAS aretoak jarri ziren. Hala, goizeko bederatzietatik eguerdiko ordu biak arte, gutxi gorabehera, ikasleek aukera izan zuten eguneko eduki guztiez gozatzeko.

Eta zer eskaini zuen jardunaldi horrek? Denetik pixka bat. Adibidez, IKAS gunean zortzi tailer praktiko egin ziren. Lantegi horietako batean Makala DJa egoteaz gain, musika sortu, nahastu eta zabaltzeko aplikazio-tailer batekin ikasi eta gozatu ahal izan zuten ikasleek. Gainera, beste tailer batean, proiekzioak objektuen geometriara doituz errealitatea nola handitu ikasi ahal izan zen. Era berean, eta ildo beretik, Appinventor izeneko beste tailer batean, gazteek Androiderako mugikorretarako aplikazioak sortzen ikasi ahal izan zuten, adibidez. ERAS espazioan, gazteek bi hitzaldi labur eta dinamiko izan zituzten. Lehena (Pribatutasuna sarean) Maider Likonak eskaini zuen eta erabiltzaileek sare sozialetan uzten duten arrastoari eta horren ondorioei buruz hausnartu zuten. Ane Ortiz sexologoak eskainitako bigarren hitzaldian (Relaciones 3.0: dar un like), gazteek esparru digitaleko harreman afektibo sexualen ereduari buruz ikasi ahal izan zuten, eta arriskuak gutxitzeko edo ezabatzeko dauden tresnak ere aztertu zituzten. Azkenik, aurtengo berritasun nagusia den JOLAS gunean, parte-hartzaileek IKTen inguruko esperientzia honen izaera ludikoa indartu ahal izan zuten. Horretarako, besteak beste, Egunean Behin jokoaren zuzeneko partida batean lehiatzea proposatuko zietengazteei.

Gasteizko Udalak sustaturiko ekimena da, Eusko Jaurlaritzaren nahiz Arabako Foru Aldundiaren laguntzaz antolatua. Horregatik eta ekimenaren aldeko konpromiso instituzionalaren froga gisa, Iñaki Gurtubai Gasteizko alkateordea eta Euskara zinegotzia, Lexuri Ugarte Arabako Foru Aldundiko Euskararen eta Gobernu Irekiaren zuzendaria, eta Josune Zabala Eusko Jaurlaritzako Hizkuntza Ikerketa eta Koordinaziorako zuzendaria hurbildu ziren bertara ongietorria egiteko. Gasteizek hartzen duen hau izan da aurtengo azken saioa eta horretxek borobilduko du 2022ko Xare jardunaldi-zikloa. Iragan abenduaren 5ean eta 9an Donostian egin zuen geldialdia eta, bestalde, urriaren 13an eta 14an Iruñeko Baluarte Jauregiak hartu zuen ekimena, kasu horretan Sarean Euskaraz izenpean. Hiru hiriburuetako bost hitzorduak kontuan hartuta, orotara, 2.300 ikaslerengana iritsi da ekimena aurten.

“Gazteak, euskara eta teknologia berriak dira Xare ekimenari izaera ematen dioten hiru ardatzak. Euskarak etorkizun bizia eduki dezan ezinbesteko bihurtu baita gazteak euskarazko kultura digitalean trebatzea, are gehiago pandemiak IKT berrien garrantzia eta digitalizazio prozesuak bizkortu dituen honetan”, azaldu zuten Gasteizko Udaletik. “Informazioaren eta Komunikazioaren Teknologien (IKT) arloan euskararen erabilera sustatzea, eta euskarazko kultura digitala ezagutzera ematea dira Gasteizko Udalak bultzatu eta Eusko Jaurlaritzaren nahiz Arabako Foru Aldundiaren laguntzaz antolatutako Xare egitasmo estrategiko honen helburu nagusiak. Besteak beste, softwareen euskaratzea bultzatzea eta gazteen artean horiek instalatzeko nahiz erabiltzeko ohitura sustatzea, baita euskarazko IKTen sektorea ikusarazi zein balioestea ere”, ondorioztatu zuten.