Zortzi lagun hil dira udan Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako errepideetan, eta 225 lagun Espainiako errepideetan. Datu horiek jakinarazi ondoren, zirkulazio-istripuen biktimen elkarteek nabarmendu zuten garrantzitsua dela segurtasun-uhala erabiltzea eta aurrez aurreko zaintza areagotzea. Errepideetako heriotza-kopuru horiek ehuneko hamar puntu baino gehiago igo dira 2019koekin alderatuta, eta aurreko urtean baino 34 pertsona gehiago zendu dira aurten.

Hala, “2019. urtearekin alderatuz gero, igoera nahiko negatiboa da. Gainera, zifrak ikusita, jende askok ez zuen segurtasun-uhala jarri”, azaldu zuen Stop Istripuak elkarteko lehendakari Ana Novellak. Zehazki, uda honetan turismoan edo furgonetan hildakoen % 22k ez zuen segurtasun-uhalik erabiltzen istripua gertatu zen unean (21 pertsona), aurreko urteetan baino ehuneko txikiagoa, Fernando Grande -Marlaska barne-ministroak aurkeztutako datuen arabera. Horri dagokionez, Stop Istriputik adierazi zutenez, lehendakariak deitoratu egin zuen heriotza horietako asko segurtasun-uhala ez eramateagatik gertatu zirela: “Oso deigarria da hainbeste urte igaro ondoren segurtasun-uhalaren garrantzia aldarrikatzen, oraindik segurtasun-uhala jartzen ez duen jendea dagoela ikustea”. Novellak adierazi zuenez, istripuak areagotzean “benetako eragina” izan duena ez da izan bide-segurtasuneko politiketan akatsa, “dena hobetu daiteke”, baizik eta “ibiltzeko, nahi duzun tokira joateko, afan eta irrika hori”, pandemiaren ondoren, azpimarratu zuen. Adierazpen horien ondoren, esan zuen egokiena zigorrak gogortzea izango litzatekeela, herritarrek segurtasun arauak errespeta ditzaten eta neurri horiek seriotasun handiagoz har daitezen. Era berean, “zoritxarrez”, zigor ekonomikoek beti eragiten diete herritarrei, eta hobeto jabetzen dira isuna jaso dezaketela dakitenean, beste modu batzuetan baino. “Gehiegizko konfiantza nolabait gelditu behar da”, esan zuen. Era berean, Novellak nabarmendu zuenez, “zigorrak gehiago gogortu eta drogen gaian ere sartu beharko lirateke”. Bestalde, Francisco Canes DIA Istripuen Biktimen Estatuko Elkarteko lehendakariak istripuei buruzko datuak sistemaren porrottzat jo ditu. Haren iritziz, Espainiako istripuen “arazo handia” “distrazioak, abiadura desegokia eta alkoholaren eta drogen kontsumoa” dira, baita “mugikorraren erabilera” ere. Arau-hauste horiek “aurrez aurreko zaintza eta zigorren” bidez konpondu behar dira. Azkenik, Istripuen Biktimen Estatuko Elkarteko lehendakariak “istripu horiek noiz eta nola gertatu diren” aztertzeko eskatu zuen. “Udan, bizilekutik destinora gertatutako istripuez gain, oporraldietan zer ehuneko izan diren ere ikusi behar da, askotan herri batetik bestera joaten diren gazteak dira, drogak kontsumitu dituztenak”, ohartarazi zuen.

Datuak

Guztira, 225 pertsona hil dira Espainiako errepideetan uztailean eta abuztuan gertatutako trafiko-istripuetan (horietako 8 Euskadin, hain zuzen ere). Istripu horiek 2019ko hilabete beretan baino hamar gehiago dira.

Halaber, azpimarratu behar da datu horrek esan nahi duela errepideko heriotzak ehuneko 4,65 hazi direla, nahiz eta joan-etorriek pandemiaren aurreko mailak gainditu dituzten, eta ibilbide luzeko 93,4 milioi mugimendu erregistratu dira guztira, 2019ko udan baino 2,2 milioi gehiago, hau da, % 2,42 gehiago, Fernando Grande-Marlaska Barne ministroak prentsaurrekoan jakinarazi zuenez. “Ez dira datu onak. Istripuei dagokienez, inoiz ez dira izaten”, esan zuen ministroak. Era berean, erantsi zuenez, abuztuaren 31n –202 ibilgailutik gora– 753 pertsona hil dira Espainiako errepideetan –1920ko epe berean 708 izan ziren–, eta horrek esan du “larregi direla”. Hori dela eta, honako hau esan zuen: “Trafikoko istripuak murrizteko gure ahaleginak handitzeko asmoa dugu”. Uda honetan erregistratutako 211 hildakoetan, 225 pertsona hil ziren, eta 791 pertsona ospitaleratu zituzten, eta heriotza gehienak (173, hau da, lautik hiru) errepide arruntetan gertatu dira; autobideetan eta autobietan, berriz, 52 heriotza izan ziren. Motoziklistak, txirrindulariak, mugikortasun pertsonaleko ibilgailuetako gidariak, hala nola patineteak eta oinezkoak, hildako guztien% 41 izan dira.

Uztailean, 119 istripu hilgarri gertatu ziren, eta 128 pertsona hil ziren, 2019ko hilabete berean baino 11 gehiago. Abuztuan, 92 istripu hilgarri izan ziren, 97 hildakoak, 2019ko hilabete berean baino bat gutxiago. Joan-etorrien bidez, hildakoak ugaritu egin dira garraiobide guztietan, motozikletaren eta furgonetaren erabiltzaileetan izan ezik. 19 oinezko hil dira, 2019an baino %5 gehiago; hamar txirrindulari, 2019an hil zen kopuru bera; bost motor-gidari, kopuru bera, eta 58 motozikletazkoak, 2019an baino %6 gutxiago. Bestalde, ez dira hildakoak izan mugikortasun pertsonaleko ibilgailuen erabiltzaileen artean.

Hildakoekin trafiko-istripurik gerta ez dadin, Espainiako Gobernuak neurri gehiago iragarri ditu zuhurtziagabekeriak edo gehiegizko abiadura zehatzeko, edo, gutxienez, etorkizunean hartu beharreko neurriak aztertuko dituztela ohartarazi du.