Torre de la Sal Akuikultura Institutuko ikerketa-talde batek, Ikerketa Zientifikoen Kontseilu Gorenaren (CSIC) zentroa Castellonen dagoenak, ikerketa bat argitaratu du, gainelikadurak eragindako obesitatea duten zebra-arrainek epe laburrean memoria behar bezala kudeatzen ez dutela egiaztatzen duena.

Ikaskuntza- eta memoria-probak egin ondoren, arrain gizenak meheak bezala ikasteko gai dira, baina ez dituzte estimuluen arteko loturak hain ondo gogoratzen. Emaitzak zebra-arrainari buruzko Journal of Molecular Sciences aldizkariaren liburuki batean argitaratu dira, ikerketa biomedikorako eredu esperimental gisa. Hori dela eta, ikerketa erreferentzia gisa erabiliko da gaixotasun metabolikoek (obesitatea edo anorexia) prozesu emozional eta kognitiboetan duten eragina aztertzeko.

José Miguel Cerdá Reverter CSICeko ikertzailea buru duen Arrainen Ingesta Kontroleko taldeak galdetu zuen ea dieta estandar baten gainelikadurak eragindako obesitatea alterazio emozionalak eta kognitiboak eragiteko gai den. Galdera horri erantzuteko, zebra-arraina erabili zuten eredu esperimental gisa, ikerketa biomedikoan asko erabiltzen den karpetako ahaidea.

Mantentzeko erraztasunagatik eta ukuiluratzeko gaitasunagatik ez ezik, emeek ehunka enbrioi sortzen dituzte astero, eta oso azkar garatzen dira. Bere genoma gizakiaren antzekoa da % 70ean, eta gizakiengan gaixotasunak eragiten dituzten geneen % 84 baino gehiago zebra-arrainean daude; beraz, "eredu egokia da pertsonei eragiten dieten patologiei buruzko informazioa lortzeko", azaldu zuten ikertzaileek.

Hala, eta ildo horretatik jarraituz, IATS-CSICeko ikerketa-taldeak zebra-arrainen kontrol-talde bat ezarri zuen, gorputz-pisuaren ehuneko 2rekin elikatu zuena; talde esperimentalak (lodiak), berriz, dieta bera hartu zuen, baina ehuneko 8ko mailan. Pisuaren eta gorputzeko koipe-mailaren arabera obesitatea zutela egiaztatu ondoren, arrainek antsietate-test bat eta ikaskuntza- eta memoria-test bat egin zituzten.

Puntu honetan, arrain baten memoria nola neurtzen den azaldu du ikertzaileak. "Ekintza bat egiten irakasten zaie, kasu honetan abertsio-test bat, non tankearen atzealdea laukiarekin lotzen dugun, xake-taula bat bezala, estimulu negatibo batekin, shock elektriko batekin. Aitzitik, hondo leun bat ez da zigortzen. Arrainari hondo-mota aukeratzeko aukera ematen diogunean, ikasi badu, leuna aukeratuko du beti... Proba ordu bete geroago errepikatuko dugu epe laburreko memoriarako eta epe luzerako 24 edo 36 ordu igaro ondoren, eta aztertu dugu ea gai den gogoratzeko lauki hondoa estimulu negatiboarekin lotuta dagoela", adierazi du.