Gasteizko Calasanz ikastetxeko Zereginen Ikaskuntzarako Gelako lehen zikloko ikasleek irabazi dute Fila Ibéricak antolatutako Klimaren aldeko ekintza lehiaketaren bigarren saria.

Duela ehun urte baino gehiagotik eskola-materiala kudeatzen duen enpresa honek nabarmendu duenez, proiektu horrek hainbat helburu zituen. Lehenik eta behin, ikasleen sormena aztertu eta ingurumenaren zaintza sustatu nahi zituen lehiaketa hark. Gainera, eta horri berari dagokionez, lehiaketaren gaia Garapen Iraunkorreko Helburuei lotuta egon da, kasu honetan 13. helburuari, zehazki, Klimaren aldeko ekintza izenekoari. Horregatik, ikasleek mimoz landu ahal izan dituzte aniztasunaren eta berdintasunaren balioak ikasgelan. Era berean, klima-aldaketaren eraginak irudikatuko dituen artelana sortu dute. Zaindu, konpondu eta bizi. Hori izan da ikasle horien proposamena. Ikasturte honetan bertan egin ahal izan duten obra da. Sorkuntzak premisa hau du oinarri: bizitza ahalik eta gehien bizi eta horretaz gozatu behar dela, betiere ingurumena zainduz, eta gizakiak ondo egiten ez dituen ekintzak aztertu eta aldatuz. “Proiektua oso inspiratzailea izan da ikasleentzat. Haiek ikasi dute gutako bakoitzak planetaren alde aldaketa txikiak egiten baditu, denok gozatu ahal izango dugula planetaz eta ematen digun gauzarik handienaz: bizitzaz”, azaldu du ikastetxe honetako irakasle batek, Roberto Sanzek. Era berean, nabarmendu behar da lehiaketak omenaldia egin nahi izan diola Giotto artistari ere, herrialdeko mugimendu errenazentistaren bultzatzaile izan zen autore italiarrari. Hainbat ikastetxetako eta adinetako 50 eskolak baino gehiagok hartu dute parte proiektuan. Gainera, kategoria guztietako parte-hartzaile guztien piezak lehiaketaren webgunean ere ikus daitezke.

Gero eta garrantzi handiagoa du klima-aldaketak gizartean duen garrantziari buruz sentsibilizatzeak. Izan ere, gero eta proiektu eta erronka gehiago daude ikasleei zuzenduak, planeta guztien artean babesteak duen garrantziari buruz bereziki sentsibilizatu eta kontzientziatzeko. Lehiaketa hau ez da isolatua. Beste adibide bat jartzearren, DIARIO DE NOTICIAS DE ÁLAVA egunkariak atzoko edizioan azaldu zuen monopatin jasangarriagoa sortu zuten beste ikasle batzuen ekimena. Ikasleen artean ez ezik, erakundeek eta administrazioek ere gero eta garrantzi handiagoa ematen diete Arabara jasangarritasunaren aldeko urrats gehiago ematera bideratutako ekintzei. Hala, ildo horretatik, Gasteizko Udalak klima eta energia iraunkorreko ekintza-plan bat ere badu Gasteizen.

Txostena

“Kima-aldaketa gizarte- eta ingurumen-erronka handi bat da, non tokiko eta eskualdeko eragileek funtsezko egitekoa baitute; baina, horrez gainera, aukera bat da ekonomia- eta energia-eredua alderantzikatzeko, karbono-emisio gutxiko ekonomia berde bat sustatu, gizartekohesioa eta ekitatea bultzatu eta landa- eta natura-ingurunea babesteko”, definitzen dute Gasteizko Udaleko txostenean. Hiriek ardura handia dute ekintza klimatikoan eta energia-trantsizioan; izan ere, berotegiefektuko gasen ia % 70 haiek isurtzen dute, eta asko eragiten diete klima-aldaketaren ondorioek. Adibidez, berotzea nabarmen handiagoa da hirietan haien inguruko landa-eremuetan baino, “bero-uharte fenomenoaren ondorioz; eta prezipitazio handiek arriskuan jartzen dituzte hiriak, jariatze-ura ezin baita drainatu gainazal iragazgaitzetan”.

Klima-aldaketari buruzko adituen Gobernuarteko Taldeak 1,5 graduko berotze globalak dituen inpaktuei buruz egin zuen txosten bereziak (2018) berresten du “klima-aldaketaren inpaktua bizkor areagotzen ari dela eta bi graduko berotzeak ondorio larriak izango lituzkeela munduarentzat”. Txostenean ondorioztatzen da ezen, tenperatura 1,5 gradu igotzera mugatuko duen ibilbide batean egoteko, CO2-emisio orokorrak % 45 murriztu beharko liratekeela 2030ean “2010ekoekin alderatuta, eta ia erabat ezabatu beharko liratekeela 2050ean, gutxi gorabehera. Berotegi-efektuko gasen emisioa murriztea ezinbestekoa da itzulerarik gabeko puntu batera ez iristeko, eta hiriek, ezinbestean, energia-trantsizioko prozesu bati ekin behar diote, energiaeredu jasangarri bat lortzeko. Energia-trantsizio horrek hazkunde ekonomikoa eta energiakontsumoa eta lehengaien erabilera bereiztearen alde egiten du”. l

Xehetasunez

Plastikoaren plataforma. Lehenik eta behin, ikasleen sormena aztertu eta ingurumenaren zaintza sustatu nahi zituen lehiaketa hark. Gainera, eta horri berari dagokionez, lehiaketaren gaia Garapen Iraunkorreko Helburuei lotuta egon da, kasu honetan 13. helburuari, zehazki, Klimaren aldeko ekintza izenekoari. Horregatik, ikasleek mimoz landu ahal izan dituzte aniztasunaren eta berdintasunaren balioak ikasgelan. Era berean, klima-aldaketaren eraginak irudikatuko dituen artelana sortu dute. Zaindu, konpondu eta bizi. Hori izan da ikasle horien proposamena. Ikasturte honetan bertan egin ahal izan duten obra da. Sorkuntzak premisa hau du oinarri: bizitza ahalik eta gehien bizi eta horretaz gozatu behar dela, betiere ingurumena zainduz, eta gizakiak ondo egiten ez dituen ekintzak aztertu eta aldatuz.

Esaldia. “Proiektua oso inspiratzailea izan da ikasleentzat. Haiek ikasi dute gutako bakoitzak planetaren alde aldaketa txikiak egiten baditu, denok gozatu ahal izango dugula planetaz eta ematen digun gauzarik handienaz: bizitzaz”, azaldu du ikastetxe honetako irakasle batek, Roberto Sanzek. Era berean, nabarmendu behar da lehiaketak omenaldia egin nahi izan diola Giotto artistari ere, herrialdeko mugimendu errenazentistaren bultzatzaile izan zen autore italiarrari. Hainbat ikastetxetako eta adinetako 50 eskolak baino gehiagok hartu dute parte proiektuan. Gainera, kategoria guztietako parte-hartzaile guztien piezak lehiaketaren webgunean ere ikus daitezke.