Ikerketa baten arabera, lau gaztetik bat gaizki sentitu da noizbait lagunak dauden sare sozialetan parte ez hartzeagatik. % 16,3k maiz sentitzen dute, eta, horietatik, % 50ek uste dute lagunekin erabiltzeko prest egon behar dutela beti. Etengabe konektatuta egon behar horrek baliozkotze digitalarekiko mendekotasun emozionala eta errealitate sozialaren pertzepzio distortsionatua eragin ditzake.
Gai horien garrantzia gorabehera, gazte askok sentitzen dute beren familiak ez daudela behar beste inplikatuta beren bizitza digitalean. Gazteen % 29,9k bakarrik sentitzen du gurasoek interesa agertu zutela azken urtean Interneten egiten dutenarekin, eta % 22,6k soilik jaso zituen familia-gomendioak lineako segurtasuna hobetzeko edo behar bezala jokatzeko. Dinamika digitalen konplexutasunagatik eta erabilgarritasunagatik, guraso askorentzat lan nekeza izan daiteke jokabide arriskutsu edo alarma-seinale horiek detektatzea. Hala, familiak beren seme-alaben laguntza digitalean ahalduntzeko helburuarekin, Fad Juventud eta BBVAk familien eskura jarri dute Cómo reconocer -y actuar- si mi hijo o hija tiene una relación tóxica online bideotutoriala. Bideo honetan gai hauek jorratzen dira, besteak beste: nerabeak Interneten nola erlazionatzen diren, onlineako lagunen onurak eta adiskidetasun toxiko baten ezaugarriak, besteak beste. Ikus-entzunezko piezak gazteen harreman digitalen kudeaketa ulertzeko eta laguntzeko funtsezkoak diren hainbat gai jorratzen ditu.
Adibidez, honako irizpide hauek daude, besteak beste: gazteen eta nerabeen Interneteko berezko hizkeraren ezaugarriak, laburdurak, hizkera informala eta emojiak bereizgarri dituztenak; online harremanak dituzten pertsona-taldeak: antzeko interesak dituztenak; gehien erabiltzen diren plataformak, funtsean WhatsApp, Snapchat eta Instagram; zuzeneko mezuen, erreakzioen, emotikonoen eta iruzkinen bidez elkarreragiteko modua; bideojokoak ez dira soilik entretenitzeko modu bat, baizik eta sozializatzeko funtsezko beste kanal bat; harreman toxikoak errazago identifika daitezke adibideen bidez; harreman toxiko baten kudeaketak komunikazioa izan behar du abiapuntu, eta elkarrizketa-espazioak sustatu behar ditu, balio-judizioa edo irizpidea inposatu gabe gogoeta egitera bultzatzeko.
Gakoak
Teknologiaz egiten dudan erabilerak badu eraginik nire seme-alabengan? Zer da sharenting-a eta nola eragin dezake nire seme-alaben etorkizunean? Zer egin nire semea edo alaba pornoa ikusten aurkitzen badut? Nola kudeatzen dut nire seme-alabak online apustuak egitea adingabea izanda?
Zalantza horiei eta beste batzuei erantzuten diete BBVAk eta Fad Juventud erakundeak egin dituzten Hezkuntza Konektatuko bideotutorialek. Bideotutorialen helburua da familiei laguntzea beren seme-alabek teknologiarekin duten harremana kudeatzen eta teknologia horren erabilerak sortzen dituen familia-gatazkak murrizten. “Bideoak eskuragarri daude Hezkuntza Konektatuaren webgunearen bidez, eta, modu dibulgatzaile eta atseginean, kontuan hartu beharreko gako nagusiak helarazten dizkiete familiei”, azaldu dute bideo horien egileek. 2022an ekimena abian jarri zenetik, 19 bideotutorial kaleratu dira, eta, 2024tik aurrera, beste bost gehiago argitaratzeko asmoa dago, gai hauei buruzkoak: eskolaz kanpoko jarduerak, estres digitalaren kudeaketa, etorkizuneko lanbideak, finantza-hezkuntza eta gure seme-alabei beren helburuak eta xedeak lortzen laguntzeko modua.