- Oscar Gomez Mata euskal aktore, egile, zuzendari eta eszenografoa da, Suitzan egoitza duen L 'Alakran konpainiaren sortzailea, eta aste honetan Gasteizen da Altraste Danzak antolatutako DanZalava programazioaren harira. Alde batetik, bost eguneko workshop bizia aurkezten ari da egunotan, astelehenean arratsaldeko bostetatik zortzietara Artium Museoan hasi zena. Proiektu honetan, garenaren (pertsona) eta irudikatzen dugunaren (pertsonaia) artean kokatutako presentzia eta interpretazio ezaugarriak landu eta garatu nahi ditu: "Garena eta irudikatzen duguna bi gauza desberdin dira, eta bi errealitate horien artean eta gure buruaren beste entitate bat mugiarazten du", dio. Bestalde, bihar arratsaldeko zortzietan aurkezpen publikoa egingo du Artium Museoan. Sarrera doakoa izango da, baina aldez aurretik izena emanda 945.209.020 telefonora deituta. DanZalava arte eszenikoetako profesionalei prestakuntza eta laguntza emateko Araban egiten den proiektua da. Altraste danza taldeak antolatzen du, Eusko Jaurlaritzaren, Gasteizko Udalaren, Arabako Foru Aldundiaren eta Vital Fundazioaren babesarekin, probintziako hainbat elkarte eta erakunderen laguntzarekin.

Hainbat egun daramatzazu DanZalavaren proiektuaren barruan ospatzen ari den workshopean lanean. Nolako harrera izaten ari da?

-Ikastaro bat da eta joan den astelehenean hasi genuen. Asmoa da zerbait aurkeztea, ez hainbeste ikastaro bat. Harrera ona izaten ari da, hamar pertsonako talde bat dago. Taldea espero baino handiagoa, eta polita, koronabirusarekin bizi dugun egoerarako. Oso gustura ari gara lanean.

Workshop honetan, zehazki, garenaren eta irudikatzen dugunaren artean kokatutako presentzia- eta interpretazio-ezaugarriak garatzen saiatzen ari zara. Horrela esanda, lan zaila dirudi.

-(Barreak) Beste era batera azalduko dizut. Alde batetik, nik duela urte askotatik egiten dudan lana da hau, entrenamendu bat egin dut jendeak jendearen aurrean egoteko tresnak izan ditzan. Horri deitzen diot ekintza pentsatzea. Zu ezin zara izan zarena baino gehiago; zu zara zure gorputzarekin, zure ilearekin, zure begiratzeko moduarekin sortzen duzun pertsona. Horren gainean zuk hitzak jar diezazkiokezu irudikatuko duzun zerbaiti. Baina zure gorputza eta zu zeu zarena besterik ez daukazu. Ezin da beste pertsona bat izan, baina eszenan ere ezin da norbera izan, proiektatu egiten da. Hori ariketen bidez lantzen da, eduki batetik atera eta sartu, antzerki-, testu- eta emozio-gaiekin.

Nola definituko zenuke zure praktika antzerki garaikidearen barruan?

-Nire lana antzerki fisiko gisa definituko nuke. Izan ere, nik dantza garaikidea egin nahi nuen eta dantza garaikideko konpainia batzuekin egin nuen lan, interprete gisa. Dudan ikusmena fisikoa da beti. Hori funtsezkoa da. Bestalde, edukiei dagokienez, nire antzerkia antzerki poetiko gisa definituko nukeela uste dut, non politika gizartean gizakia zer den jakiteko ikuspegi filosofiko bat den. Nik jendea bizitza den horretarako trebatzea nahi dut. Arteak egiten du bizitza artea baino garrantzitsuagoa izatea. Nik horri gaineratzen diot artea bizitzarako ariketa bat dela. Nire lana da jendeak zer ikusten duen erabakitzea.

Duela 30 urte Suitzara joan zinen beka bati esker eta bizitzen geratu zinen. Urte horietan, Euskadin berriro bizitzea pentsatu zenuen?

-Hasieran bai, itzultzea pentsatu nuen. 1989an joan nintzen Suizara Gipuzkoako Aldundiaren beka bati esker, ikasketak osatzera, hain zuzen. Bukatu ondoren, hilabete batzuk eman nituen han lanean, eta itzuli nintzenean, Legaleon Teatrorekin itzuli nintzen Gipuzkoara. Hala ere, 1994an behin betiko joan nintzen. Harrezkero kanpoan nago. Nire asmoa itzultzea izan da beti. Suitzan igarotako urte guztiak etenaldi gisa ikusten ditut, etenaldi luze bat bezala, baina nire bizitza Euskadin egon da beti. Nik beti pentsatzen dut Euskadira itzultzea eta hemen ahal dudan lan guztia egiten dut. Urteak pasata, une bat iritsi zen non erabaki nuen errazagoa zela joan etorriak egitea, non bizitzea erabakitzea baino.

Zein da L-Alakranen hurrengo proiektua?

-Bai, oraintxe bertan Makers izeneko proiektu batean ari naiz lanean. Datorren urtean Gasteizen ikusiko den proiektua da.

"Nire asmoa itzultzea izan da beti. Suitzan igarotako urte guztiak etenaldi gisa ikusten ditut, etenaldi luze bat bezala"

"Nire antzerkia antzerki poetiko gisa definitzen dut non politika gizartean gizakia zer den jakiteko ikuspegi filosofiko bat den"