Iaz 42 pertsona hil ziren trafiko-istripuetan, 2019an baino bederatzi gutxiago. Oro har, istripu-tasa % 12 jaitsi da, eta nabarmentzekoa da hildakoen erdiak kolektibo ahulenak zirela, hala nola motorzaleak, txirrindulariak eta oinezkoak. Datu horiek Eusko Jaurlaritzako Segurtasuneko sailburuorde Rodrigo Gartziak eta Trafikoko zuzendari Sonia Díaz de Corcuerak eman zituzten. Euskadiko Bide Segurtasuneko Batzordearen Osoko Bilkuraren aurkezpenean eskaini zuten -urte honetarako aurreikusitako ekintza-plana-.
Ildo horretatik, nabarmentzekoa da Bide Segurtasuneko Batzordearen Osoko Bilkuraren urteko bilera Bilboko Euskadiko Trafikoa Kudeatzeko Zentroan egin zela. Bertan parte hartu zuten udaletako ordezkariek, hiru foru-diputatuek, bide-segurtasunarekin zerikusia duten Eusko Jaurlaritzako sailek (Hezkuntza, Osasuna, Garraioa eta Larrialdiak), Euskadiko Bide Segurtasuneko Fiskaltzak eta mugikortasuna hobetzen diharduten hainbat sektore ekonomiko eta profesionaletako gizarte-eragileek. Eta, hain zuzen ere, bilera horretan jakinarazi zuen Segurtasun sailburuordeak Araban, Bizkaian eta Gipuzkoan izandako istripuetako heriotza-tasaren beherakada. Zehaztu zuenez, pandemiaren aurreko mailetaraino mugikortasuna pixkanaka berreskuratzen joan den urteak markatu du 2021.
"Mugikortasuna pandemia aurreko mailetara leheneratzeak markatu zuen urtean 42 pertsona hil ziren trafiko-istripuetan, 2019an (parekatzeko moduko azken urtean) baino 9 gutxiago", esan eta gaineratu zuen: "Egin den analisian adierazi da istripuen tasak % 12 egin zuela behera, eta trafiko-istripuetan hildako pertsonen % 48 kolektibo zaurgarri batekoak zirela: 17 motozale, 2 txirrindulari eta oinezko bat". Horrela, 2019arekin alderatuta, ehuneko horrek % 11 egin zuen behera. Zenbakiekin jarraituz, gainera, trafiko-istripuetan hildako 34 pertsona gidariak ziren -16 motor-gidariak, 16 autoen edo beste ibilgailu batzuen gidariak eta bi bizikleta-gidariak-, zazpi bidaiariak (bat motorrekoa) eta bat oinezkoa. Generoari dagokionez, hildakoen % 88 gizonezkoak ziren (37) eta % 12 emakumezkoak (5).
Informazio horren ondoren, Sonia Díaz de Corcuera Trafikoko zuzendariak esan zuen Eusko Jaurlaritzak hainbat kanpaina egiten jarraitzen duela trafiko-istripuak prebenitzeko eta hildakoen kopurua murrizteko. Bere hitzetan: "Lanean jarraitzen dugu istripuei aurrea hartzeko eta hildakoen eta zauritu larrien kopurua jaisteko, arreta berezia jarrita kolektibo zaurgarrietan. Alde horretatik, motor-gidariena da talde zaurgarri kaltetuena, 2021ean 17 pertsona hil baitziren". Eta gaineratu zuenez, "datu horri kontrajarrita, adierazi behar da iaz nabarmen egin zuela behera ibilgailu batek harrapatuta hil ziren oinezkoen kopuruak: pertsona bakarra hil zen, eta 2020an sei hil ziren eta 2019an 13. Baina ez da nahikoa. Eusko Jaurlaritzak lanean jarraitzen du trafiko-istripuen ondorioz zero biktima izateko ikuspegiarekin. Erronka handia da, eta Euskadiko errepide-sareko erabiltzaile eta eragile guztion ahalegin bateratua eskatzen du". Hauek dira 2021ko Memorian jaso diren beste jarduketa batzuk: Bide Segurtasunerako eta Mugikortasun Seguru eta Jasangarrirako 2025 Plan Estrategikoa onartu izana; mugikortasuna pixkana leheneratu izana, osasun-krisia gorabehera; zilindrada handiko motorren gidarientzako doako ikastaroak; bide-segurtasunarekin konpromisoa hartuta duten enpresak biltzen dituen Innovabide Sarea zabaltzea; Don't be Dummy estrategia sendotzea; edo Trafikoko Jardunbide Profesionala formatu erdi-presentzialean egitea Donostiako Kursaal Biltzar Jauregitik.
Aurtengo trakzio-proiektua Bide Segurtasunaren aldeko Euskal Ituna sustatzea da, Bide Segurtasunaren eta Mugikortasun Seguru eta Iraunkorraren 2025 Plan Estrategikoan sartua. Itun hori 2022. urtearen amaieran edo 2023. urtearen hasieran sinatuko da, eta euskal eragile instituzional eta sozial ugarik parte hartuko dute, bide-segurtasunarekin eta mugikortasun seguru, iraunkor, eraginkor eta osasungarriarekin konprometituta. Gainera, 2022rako 46 zaintza- eta kontrol-kanpaina programatu dira, 2021ean programatutako kopuru bera. Kanpaina horiek Ertzaintzak gauzatuko ditu udaltzaingoen laguntzaz, eta arreta berezia jarriko da Euskadiko istripuen tasan eraginik handiena duten arrisku-faktoreetako batzuetan, besteak beste, arreta-galtzeetan edo abiadura desegokian. "Helburua bide-segurtasuna hobetzea, gidatzean arrisku-portaerak zuzentzea eta trafiko-istripuen biktimen kopurua murriztea da", azaldu zutenez.
Gainera, adierazi zutenez, sentsibilizazio ekintzak eta ikastaro teoriko praktikoak ere egin nahi dituzte motorzaleen istripuak saihesteko. Hori nire gurpiletan jar zaitez estrategiaren barruan dago. Halaber, adinekoak harrapatzea prebenitzea sustatuko dute, eta material didaktikoak argitaratuko dira. "Adinekoen kolektiboan harrapatzeei aurrea hartzera bideratutako programak garatuko dira, ikastetxeentzako material didaktikoak argitaratuko dira, ikasleekin programa espezifikoak landuko dira, eta trafiko-istripuen prebentziorako jarduera-lerroak diseinatuko dira", azaldu zutenez.
Innovabide Sareak lan-eremuan bide-segurtasuna sustatzen jarraituko du Kudeaketa Aurreratuaren bidez. Euskal Herriko Unibertsitatearekin batera ikerketa-proiektuak landuko dira, eta mugikortasunaren eta bide-segurtasunaren arloan ezagutzak trukatzeko eta hedatzeko jardunaldiak egingo dira. Bestalde, eta "Trafikoa Kudeatzeko Zentrotik, trafikoa denbora errealean hobeto eta efizientzia handiagoz kudeatzen lagunduko duten erreminta teknologikoak ezartzearen aldeko apustua egingo da", ondorioztatu zuten.
Esaldia. "Mugikortasuna pandemia aurreko mailetara leheneratzeak markatu zuen urtean 42 pertsona hil ziren trafiko-istripuetan, 2019an (parekatzeko moduko azken urtean) baino 9 gutxiago", esan eta gaineratu zuen: "Egin den analisian adierazi da istripuen tasak % 12 egin zuela behera, eta trafiko-istripuetan hildako pertsonen % 48 kolektibo zaurgarri batekoak zirela: 17 motozale, 2 txirrindulari eta oinezko bat", azpimarratu zuten aste honetan Eusko Jaurlaritzatik.