Ongizate, Gazteria eta Errenta Demografikoaren Sailak "Gazteria, sare sozialak eta informazioa. 15 eta 29 urte bitarteko gazteek sare sozialak nola erabiltzen dituzten, zer eduki kontsumitzen dituzten, gaurkotasunari buruzko informazioa nola ematen den, zer arrisku hautematen dituzten eta zer iritzi duten genero-berdintasunari, immigrazioari, demokraziari edo klima-aldaketari buruz.

Aurten, Gazteen Euskal Behatokiak egindako txostenak berrikuntza gisa sartu du sare sozialak gaurkotasuneko informazio-iturri gisa aztertzea, adimen artifizialeko (AA) tresnak erabiltzea, eta modulu espezifiko bat, sareetan eztabaidatutako edukiak (immigrazioaren aurkako mezuak, demokraziari egindako kritikak, berdintasun-politikei uko egitea, klima-negazionismoa, etab.) gai horiei buruz gazteek dituzten benetako iritziekin alderatzen dituena.

"Sare sozialak ia gazte guztien egunerokotasunaren parte dira. Txosten honek ingurune digitalarekin nola erlazionatzen diren hobeto ulertzen laguntzen digu, errespetutik, entzutetik eta konpromiso instituzionaletik lagundu ahal izateko», azpimarratu du Xabier Legarreta Gazteria eta Erronka Demografikoaren sailburuordeak.

Sareen erabilera intentsiboa eta TikTok eta Instagram gaur egungo leiho gisa

Azterlanaren arabera, EAEko gazteen % 98,2k sare sozialen bat erabiltzen du egunero, eta % 71,7 hiru plataformara edo gehiagora konektatzen da egunero, mezularitza-aplikazioak kontuan hartu gabe. Spotify edo musika entzuteko beste aplikazio batzuk ( % 78,2), Instagram ( % 76,8), YouTube ( % 54,8) eta TikTok ( % 44,6) dira egunero gehien erabiltzen diren sareak.

Sare sozialak ere informatzeko bide nagusi bihurtu dira:

• gazteen % 74,6k egunero jarraitzen du gaurkotasuneko albisteak sare sozialen bidez.

• % 38,9k telebistaren bidez ematen du informazioa, eta % 34,8k prentsa digitalaren bidez; % 4,5ek soilik irakurtzen du prentsa paperean egunero.

• Sareen artean, Instagram da informazioa eskuratzeko bide nagusia ( % 60,1ek egunero edo ia egunero erabiltzen du informazioa jasotzeko), eta, ondoren, WhatsApp ( % 41,0), TikTok ( % 37,7), YouTube ( % 22,0) eta X ( % 20,7).

Gazteak ere oso jakitun dira desinformazioaren arazoaz:

• % 77,6k dio azken astean gutxienez egun batean egon dela gezurren edo fake newsen eraginpean.

• % 13,4k soilik sentitzen du oso seguru identifikatzen jakiten dituela; hiru gaztetik batek aitortzen du ez dela seguru sentitzen bereizteko orduan.