Euskarazko lau lan izango dira 2025. urteko Haur eta Gazte Literaturako Edebe sarietan, eta otsailaren 20an jakinaraziko dituzte irabazleak, Bartzelonan egingo den banaketa ekitaldian.
Edebe argitaletxetik adierazi dutenez, lehiaketaren 33. ediziora jatorrizko 115 lan aurkeztu dira haurren kategorian eta 94 gazteenean. Horien artean, 162 gaztelaniaz idatziak izan dira, 33 katalanez, hamar galegoz eta lau euskaraz.
Ildo horretan, lehiaketaren aurtengo edizioan galegoz eta euskaraz aurkeztutako lanen gorakada nabarmendu dute antolatzaileek.
Bere ibilbide osoan zehar, Edebe lehiaketak gaztelaniazko 47 lan, katalanezko 12 eta galegozko lau saritu ditu. 2024ko irabazleak Josan Hatero ('La guerra de Nico') eta Daniel Hernandez Chambers ('Reyes de la montaña') izan ziren.
"Sariak talentuaren harrobia eta irakurzaleentzako erreferentea izaten jarraitzen du, kalitate literarioarekin eta hizkuntza aniztasunaren sustapenarekin duen konpromisoari esker", esan dute Edebe argitaletxetik.
BESTE GAI BATZUK
Bestalde, Euskal Herriko Unibertsitateko ikertzaileek adimen artifizialak (AA) goi mailako hezkuntzan duen eraginari buruzko azterlan bat egin dute, eta bere ondorioen artean, gezurtatu egin du AA erabiltzeak plagioa zuzenean eragiten duela unibertsitateko ikasleen artean.
EHUtik jakinarazi dutenez, 'Interactive Learning Environments' nazioarteko aldizkarian argitaratu berri den ikerketa batek aztergai dauka arlo akademikoan zer erlazio dagoen ChatGPT aplikazioaren erabilera maiztasunaren eta plagioaren artean, azterlanerako oinarri hartuta unibertsitateko ikasleak.
Euskal unibertsitateko taldeak egindako ikerketaren arabera, tresna horren erabilera maiztasunaren eta plagioaren artean korrelazioa dagoen arren, ez dago ia bien arteko kausalitaterik.
Gainera, EHUko 507 ikaslerekin egindako lanak aztertu du ikasleen ezaugarriekin lotutako zenbait aldagaik, hala nola errendimendu akademikoak, lan kargak, hiperlehiakortasun mailak, motibazio faltak, iruzurraren kulturan zein heinean dauden murgilduta edo plagiatzearen ondorioak ez ezagutzeak eraginik ote duten harreman horretan.
"Emaitzek erakusten dutenez, hainbat faktorek, hala nola motibazio ezak eta iruzurraren kulturan murgilduta egoteak (adibidez, plagiatzeko joera duen jendez inguratuta egoteak), askoz ere eragin handiagoa dute ikasle batek plagioa egiteko duen probabilitatean, ChatGPT bezalako tresnen erabilera maiztasunak baino", adierazi dute azterlanaren sinatzaileek.