Ez da duela astebete sortutako metodo bat, baina teknika horren bidez lapurretak asko igo dira azkenaldian. Hala, metodo berritzaile baten aurrean ez egonda ere, azken boladan pertsona askok jasan dute berriro telefono-deietan oinarritutako iruzur-teknika hau. Vishing du izena, eta ingelesetik dator. Euskal Kontsumitzaileen Alkartea (Eka/Acuv) zuhurtasuunez jokatzea eskatzen die herritarrei lapurreta horien aurrean.

Ildo beretik, eta elkarte horretatik jakinarazi dutenez, Vishing-a iruzurrezko jarduera bat da, hau da, telefono-linea konbentzionala eta ingeniaritza soziala erabiltzea pertsonak engainatzeko eta informazio delikatua lortzeko, hala nola finantza-informazioa edo nortasuna lapurtzeko informazio erabilgarria, azaldu dutenez.

Zehazki, Ekatik jakinarazi dutenez, biktimek ustezko erakunde ezagunen deiak jasotzen dituzte, -beren telefono-zenbakiak ordeztuz-, "euren ordenagailu edo beste edozein gailuk gorabeheraren bat jasaten dutela ohartaraziz". "Konponbidea emateko konbentzitzen saiatzen dira, urruneko kontroleko programa bat instalatu behar dugula adieraziz. Eta hortxe irauten du problemak; Izan ere, behin programa instalatuta, zibergaizkileak mota guztietako artxiboak eskura ditzake bere nortasuna ordeztuz", azaldu dute.

Horren aurrean zer egin daiteke? alde horretatik, garrantzitsua da dei horiei kasurik ez egitea edo azkar ulertzea iruzur bat dela eta telefono-deiarekin amaitzea. "Birus edo malware bat instalatzeko eskatzen diguten deiak direla aintzat harturik, esan behar da nahiko erraza dela eraso horiek detektatzea. Horren harira, EKA/ACUVk beti berretsiko du oinarrizko eta funtsezkoa den zerbait: edozein dei susmagarrirekiko mesfidantza agertzea, eskaintza gozogarriak baztertuz. Horrez gain, ez ditugu inoiz ez informazio pertsonalik edo bankuko daturik partekatu behar. Ez utzi inori zure gailuaren kontrola. Hala ez balitz, azkar desinstalatu tresna horiek, deskonektatu saretik eta antibirusa pasatu, balitekeelako informazioa bidaltzen jarraitu lezaketen fitxategiak egotea", gaineratu dute. Bankuaren kontu korrontean mugimendu arraroak ikusten badira, garrantzitsua da bankuarekin eta poliziarekin harremanetan jartzea gertatutakoa salatzeko. "Bankuan antzemandako edozein mugimendu arraroren aurrean, jarri harremanetan zure ohiko bulegoarekin arazoa konpontzen lagundu diezazuten. Eta iruzur baten biktima zarela frogatzen baduzu, jarri lehenbailehen polizia-salaketa", gaineratu dute. Ildo horretan, ohikoa da gaizkileek diru-kopuru txikiak eskatzea, begitaziorik ez izateko eta salaketek aurrera jarraitzeko bide zailagoa izan dezaten. "Iruzur gehienek gas eta elektrizitate hornitzaile nagusien bezeroen arreta-zerbitzu, Microsoft gisako teknologia-enpresa, banku-erakunde edo EEZE moduko erakunde publikoen nortasuna ordezten dute", ondorioztatu dute.

Hainbat bankutatik ere eman dute informazio hori, bezeroek kontuz ibil daitezen eta iruzur egin ez diezaieten helburuarekin.

Hori dela eta, zenbait bankuk bezeroei jakinarazi diete ez erantzutea informazio pertsonala eskatzen duten deiei, eta, zalantzarik izanez gero, telefono-dei horretan ez jarraitzea eta bankura behar diren egiaztapen guztiak egitera joatea dela onena. Hau ez da lapurtzeko metodo berri bat, baina azken asteetan modan jarri da berriro ere. Horregatik, delitu-mota horren aurrean, onena da kontuz ibiltzea eta inoiz ez eskaintzea datu pertsonalak telefono mugikorraren bidez. Hala ere, edozein herritar izan bada lapurreta mota horren biktima, Ertzaintzara joan behar du salaketa jartzera.

Hau ez da lapurrek Internet edo telefono mugikorraren bidez lapurtzeko erabiltzen duten metodo bakarra. Pishinga ere oso ezaguna da, baina, nahiz eta ezaguna izan herritrrentzat, metodo honekin ere lapurtzea lortzen dute. Modalitate honetan, bankuetako edo erakundeetako posta-mezu faltsuak idazten dituzte, hainbat arrazoirengatik datu pertsonalak eskatuz, eta banku-kontu elektronikoetara sartzeko pasahitzak sartu behar dira. Helburua da ahalik eta datu pertsonal eta bankario gehien lortzea, gero iruzur eginez erabiltzeko.

Gainera, eta ildo horretatik jarraituz, iruzurrezko web-orrien dendak ere badaude, eta horietan merkatuko prezioak baino nabarmen merkeagoak dituzten produktuak eskaintzen dira, azkar bidaltzeko konpromisoa dutenak eta filiazio-datuak eta produktuen bidalketa-datuak eskatzen dituztenak. Bidalketak ez dira inoiz iristen, eta orri horiek desagertu egiten dira biktimen funtsak lortu direnean.

Datuak. Metodo berrrritzaile baten aurrean ez egonda ere, azken boladan pertsona askok jasan dute berriro telefono-deietan oinarritutako iruzur-teknika hori. Vishing du izena. Euskal Kontsumitzaileen Alkartea zuhurtasunez jokatzea eskatzen die herritarrei lapurreta horien aurrean. Ildo beretik, eta elkarte horretatik jakinarazi dutenez, Vishing-a iruzurrezko jarduera bat da, hau da, telefono-linea konbentzionala eta ingeniaritza soziala erabiltzea pertsonak engainatzeko eta informazio delikatua lortzeko, hala nola finantza-informazioa edo nortasuna lapurtzeko informazio erabilgarria, azaldu dutenez.

Deia. Biktimek erakunde ezagunen deiak jasotzen dituzte, -beren telefono-zenbakiak ordeztuz-, "euren ordenagailu edo beste edozein gailuk gorabeheraren bat jasaten dutela ohartaraziz". "Konponbidea emateko konbentzitzen saiatzen dira, urruneko kontroleko programa bat instalatu behar dugula adieraziz. Eta hortxe irauten du problemak; Izan ere, behin programa instalatuta, zibergaizkileak mota guztietako artxiboak eskura ditzake bere nortasuna ordeztuz", azaldu dute. Horregatik guztiagatik, zuhurtziaz jokatzea eta kontuz ibiltzea gomendatzen da, eta inoiz ez eskaintzea informazio konfidentziala eta pertsonala telefono mugikorraren bidez.

Lapurreta-modalitate horretan, lapurrak biktimari deitu eta finantza-erakundeen itxurak egiten ditu, besteak beste

Biktimari buruzko informazio pertsonala eta konfidentziala lortzea da helburua, dirua lapurtu ahal izateko