Eusko Jaurlaritzak hainbat plan eta kanpainatan egiten du lan urtez urte, herritar guztiak gidatzearen eta horren arduraren inguruan sentsibilizatzeko. Horrela, Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako errepideetan gertatzen den trafiko-istripuen beherakadari jarraitzen saiatzen da. Ez da lan erraza. Sonia Díaz de Corcuerak -Eusko Jaurlaritzako Trafiko zuzendaria- DIARIO DE NOTICIAS DE ÁLAVA egunkarian azaldu zuenez, trafiko-istripuagatiko heriotza bakar bat ere larregi da. Horregatik, helburua beti da trafiko-istripuak ahalik eta gehien murriztea, eta, horretarako, Trafikotik sentsibilizazio- eta kontzientziazio-kanpainak egiten dira urtero.

Hala, aste honetan iragarri dutenez, Eusko Jaurlaritza kanpaina horiek areagotzea prestatzen ari da, gidariak, motor-gidariak eta oinezkoak gero eta sentsibilizatuago egon daitezen; izan ere, erantzukizun partekatua dute helburu bera lortzeko. 2021ean, zirkulazio-istripuek eragindako heriotzak jaitsi egin ziren, 2019rekin alderatuta (erreferentzia-urtea).

Zuzendariak egunkari honetan egindako balorazioen arabera, hildako pertsonen kopurua jaitsi izana ez da soilik Eusko Jaurlaritzak ezarritako prebentzio-, zaintza- eta kontrol-ekintzen ondorioa. Beste faktore batzuei ere erantzuten die, besteak beste, "bideen erabiltzaileak gero eta gehiago kontzientziatzea, azpiegituren titularrek errepideak hobetzeko inbertsioak egitea eta gero eta seguruagoak diren ibilgailuek Euskadin bide-segurtasuna hobetzen lagundu duten segurtasun pasiboko elementuak sartzea, bai hiri-eremuan, bai hiriartean". Ildo horretatik, hildako pertsona bat asko dela ere nabarmendu du: "Nolanahi ere, hildako edo zauritutako pertsona asko dira, eta horregatik jarraitu behar dugu lanean, bide-segurtasunerako politikak azpimarratuz. Horretarako, ibilbide-orri bat prestatu dugu, Euskadiko Bide Segurtasuneko eta Mugikortasun Seguru eta Iraunkorreko Plan Estrategikoa (2021-2025). Plan horren helburu nagusia da istripu-tasa murriztea Biktimarik Gabeko Ikuspegiarekin, eta arreta berezia jarri behar zaie kolektibo ahulenei: txirrindulariei, motoristei, oinezkoei eta mugikortasun pertsonaleko ibilgailuen erabiltzaileei", gaineratu zuen.

Segurtasun Sailak emandako datuen arabera, 2021ean zirkulazio-heriotza gutxiago izan dira 2019an baino. Hala ere, nabarmentzekoa da 2021eko lehen seihilekoan heriotza gehiago izan zirela hildakoak eragin zituzten istripuengatik, 2020ko lehen seihilekoan baino (urte hori, hain zuzen, pandemiak eragindako mugikortasun-murrizketek markatu zuten). Lurraldeka, 2019an Araban hamar istripu izan ziren hildakoekin, 2020an bost eta 2021eko lehen sei hilabeteetan sei. Bizkaian datu horiek gora egiten dute: 2019an 22 izan ziren hildakoekin izandako istripuak, 2020an 15 izan ziren eta 11 2021. urteko lehen sei hilabeteetan. Gipuzkoan antzeko datuak: 2019an gertatutako 19 istripu, 2020an 14 eta iazko urteko lehen seihilekoan zazpi.

"Atzera begiratzen badugu, ikusiko dugu 2000. urtean 218 pertsonak galdu zutela bizia Euskadin, zirkulazio-istripu baten ondorioz. 2010ean, kopurua 67 pertsonara murriztu zen; 2015. urtean, 53 pertsona hil ziren trafiko-istripuan; 2019. urtean, pandemiaren aurreko urtean, 51 pertsona hil ziren, eta 2020. urtean, etxeko konfinamenduak eta mugikortasunerako murrizketa garrantzitsuak ezarrita, arrazoi horregatik kale eta errepideetan hildako 38 pertsona erregistratu ziren guztira", azaldu zuen orduan trafiko zuzendaria den Sonia Díaz de Corcuerak. Zorionez, joera, momentuz behintzat, beherantz doa.