Erlijio bakoitzak bizitza eta heriotza ikusteko modu bat darama lotuta. Komunitate Musulmanarentzat heriotza ondorengo bizitza baten hasiera da, beste mundu berri batena eta betiereko bizitzarena; beraz, heriotza gertaera natural gisa ulertzen dute, eta bizitza horretarako prestakuntza gisa. Tradizio horrek kristauek, ateoek edo erlijio desberdinek egiten dituzten erritualak ez diren beste batzuk eskatzen ditu, eta, horregatik, garrantzitsua da hilerrian gune pribatu bat izatea komunitate musulmanarentzat. Hala azaldu du, gutxienez, Ahmed Zannoutik, Gasteizko musulmanen kolektiboaren ordezkariak eta ADOS Aholku Batzordeko kideak -Eusko Jaurlaritzaren eta euskal erakundeen politika publikoetarako partaidetza, lankidetza eta aholkularitza-organo kolegiatua Euskadiko komunitate islamikoekin dituzten harremanetan-.
Joan den 11n, komunitate horrek lehen hileta egin zuen Gasteizen, El Salvadorreko hilerri musulman estreinatu berrian. “Zoritxarrez, ez dugu denbora askorik behar izan gureetako bat ehorzteko; gizon zaharra izan da, Gasteizen duela 30 urte baino gehiagotik bizi dena. Oro har, hileta ondo joan da, eguraldia ez da ona izan, baina dagoenera egokitu behar gara”, dio Ahmed Zannoutik. “Beste era batera egitea gustatuko litzaigukeen xehetasunak daude, baina, araudiaren arabera, legea errespetatzera eta betetzera behartuta gaude, nahiz eta araudi horiek sortzen diren errealitate berrietara egokitzeko itxaropena izan, baina betiere guztion ongiaren lehentasunarekin”, dio. Eta komunitate horretan, pertsona musulman bat hiltzen denean, hainbat erritual egiten dira: lehenik, hildakoaren gorputza erabat garbitzen da -leku bakoitzeko tradizioen arabera, produktu natural jakin batzuekin garbitzen da-. Ondoren, hildako gorpua gotik behera garbitu egiten da. Hildakoaren sexu bereko pertsona musulmanak egin behar du hori. Horren ondoren, josturarik gabeko oihal zuri batean sartzen da gorpua, Mekarako erromesaldia egiteko erabiltzen denaren antzekoa, eta “hildakoaren gorpua berriro ukitu gabe”, zuzenean lurrean lurperatzen da, Mekara begira (leku askotan araudiak hilkutxan lurperatzea eskatzen du, Gasteiz ere, baina hilkutxan lur pixka bat sartzea onartzen zaie, hildakoak lurrarekin kontatuan egoteko). Musulmanek jarraitzen duten tradizioa eta erritua ez dira hemen amaitzen. Izan ere, hilerrian lurperatu ondoren, oro har, senitartekoen bisitak egiten dira, gizonezkoak eta emakumezkoak batera -betiere, “musulmanen kolektiboaz ari bagara, gogoratu behar da kolektibo ugariaz ari garela, kultura-jatorri desberdinetatik datorren eta bertakoak diren kolektibo batez, hainbat korronte dituena; homogeneoa ez den kolektibo bat gara, eta horregatik, xehetasunak aldatu egin daitezke batzuen eta besteen artean”-.
Nolanahi ere, Kolektibo Musulmanaren aburuz, heriotza ez da pertsona baten amaiera, “bidaia baten hasiera baizik, betiko bizitzarako baten hasiera, hain zuzen ere”. Horregatik, dolu-une horiek beste zeremonia mota bat bezala ospatzen dute. “Jakina, normala denez, guretzat ere oso zaila maite dugun pertsona bat betiko agurtzea, baina musulmanen kasuan lutoa ez da asko luzatu behar, heriotza izaki ororen helmuga saihestezina eta konponezina baita”, nabarmendu du egunkari honetan.
Horrela, Komunitate Musulmana horrek, bere tradizioekin, hurbilekoei agurrak egin diezazkieke jada, El Salvadorren haientzat sortutako hilerriari esker. Izan ere, orain arte, hildako musulmanen ehorzketak inguruko hainbat komunitatetan egin ohi dira (gehienak Burgosen, Iruñean, Logroñon edo Zaragozan), Euskadin dagoen hilerri bakarra Bilbon baitzegoen, eta bertako nitxoak hiriko musulman egoiliarrentzat baino ez dira. “Hilerri horietan lurperatutako hildako asko haurrak ziren”, zehaztu du. Helduen kasuan, hildako asko aberriratzen ziren, baina pandemia mundiala egoera zela eta, “mugak itxita zeuden; beraz, Espainian hileta guztiak egiteko aukera besterik ez da izan”. Hori guztia dela eta, komunitate horretatik pozik agertzen dira Gasteizen hilerri hori sortu ondoren.
Izan ere, erlijio-sinesmen desberdinak dituztenekiko begirune gisa, hiru hilabete eskasetik, musulmanek beren espazio intimoa dute hilerrian, komunitate horren ehorzketa-beharrak kontuan hartuta, eta, hala, itxitzat ematen da duela 20 urtetik egiten ari diren eskaerei. Eskaera hori posible egiteko, Udalak hainbat urte eman ditu proiektu, negoziazio eta bileretan eta 150.000 euro inguru inbertitu ditu espazioa egokitzeko, 87 hilobirentzako lekua duen lursail batean. “Ehorzketa-tasak beste edozein herritarrek bezala ordaintzen ditugu; tanatorioko izapideak eta urratsak dauden arauen arabera egiten dira. Hori guztia esaten dut Hildakoetatik eta hilobietatik atera diren iruzkin batzuk zuzentzeko”, ondorioztatu du.
Komunitate Musulmanak El Salvador hilerrian sortutako espazio pertsonala du, ehorzketak tradizio musulmanarekin egiteko
Duela gutxi, komunitate horrek lehen hileta musulmana egin zuen Gasteizen, gizon baten heriotzaren ondoren
Komunitate musulmana. Erlijio bakoitzak bizitza eta heriotza ikusteko modu bat darama lotuta. Komunitate Musulmanarentzat heriotza ondorengo bizitza baten hasiera da, beste mundu berri batena eta betiereko bizitzarena; beraz, heriotza gertaera natural gisa ulertzen dute, eta bizitza horretarako prestakuntza gisa. Tradizio horrek kristauek, ateoek edo erlijio desberdinek egiten dituzten erritualak ez diren beste batzuk eskatzen ditu, eta, horregatik, garrantzitsua da hilerrian gune pribatu bat izatea komunitate musulmanarentzat. Hala azaldu du, gutxienez, Ahmed Zannoutik, Gasteizko musulmanen kolektiboaren ordezkariak eta ADOS Aholku Batzordeko kideak -Eusko Jaurlaritzaren eta euskal erakundeen politika publikoetarako partaidetza, lankidetza eta aholkularitza-organo kolegiatua Euskadiko komunitate islamikoekin dituzten harremanetan-.
Tradizioak. Musulmanek beren espazio intimoa dute jada hilerrian, komunitate horren ehorzketa-beharrak kontuan hartuta, eta, hala, itxitzat ematen da duela 20 urtetik egiten ari diren eskaerei. Talde honek eskerrak eman ditu horregatik.