- Enpatiaren iturria ireki berri dute ontzia elkartasunez betetzeko. Araban Educando mentes elkartea sortu dute, Gambiako gazteen hezkuntzan lagundu nahi duena, gazteek jakintza oinarri batetik etorkizun itxaropentsuagoa eraiki dezaten. Joan den astean GKE bihurtu nahi duen elkarteak ekitaldi ofizial bat egin zuen gasteiztarren artean ezagutarazteko. Jordi Ganuza elkarteko presidente eta sortzaileak oso positibotzat jo du elkarte horrek arabarren artean jaso duen harrera, eta hurbileko eta hasierako helburu nagusien artean dago hilean 500 euro bildu ahal izatea, gutxienez 30 gazteri prestakuntza emateko.

"Duela egun gutxi elkarte honen aurkezpena egin genuen Armentian, eta, egia esan, herritarrek jasotako harrera eta ongietorriak harritu gintuen. Oso hunkituta gaude Gambiako gazteei hain zoriontsu egiten ari zaien proiektu honekin aurrera jarraitzeko aukera dugulako", azaldu du sortzaileak. Elkarte honen helburua 14 eta 25 urte bitarteko gazteei modu altruistan laguntzea da: "Gambian, Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeek bertan parte hartzen duten elkarte gehienen arreta jasotzen dute. Baina adin-tarte bat geratzen da bete gabe; 14 eta 25 urte bitartekoa, kasualitatez, herrialde bat aurrera ateratzeko eta familiak manten-tzeko lan egin dezaketen gazte horiena", dio. Gaineratu duenez, biztanleriaren zati hori gehiengoa da eta ia ez du inolako prestakuntzarik. "Pertsona horiek hainbat arlotan trebatu behar ditugu, gero lan-arlo desberdinetan lan egin dezaten. Zenbat eta pertsona gehiagok egin lan kualifikatuak, orduan eta handiagoa izango da herrialdearen hazkundea eta garapena". Gaur egun, laguntzarik gabe, pertsona horien prestakuntza garestia da, prestakuntza ikastaro guztiak ikastetxe pribatuetan ematen baitira. "Arrazoi horiengatik, ahalegin handia egiten dugu gazteek lanbide prestakuntza egin dezaten soldaduran, zurgintzan, elektrizitatean, hezkuntzan, ostalaritzan edo iturgintzan, besteak beste", erantsi du.

Babes hori, hasierako oinarrian, arabarrek eskainiko dute, etorkizunik gabeko gazteek itxaropenerako tokia izango duen bizitza bat egin dezaten. Emaiezu arrain bat eta gaur jango dute, erakutsi arrantzan, eta beti jan ahal izango dute. Horixe da, hain zuzen ere, elkarte honen mantra, gazteei beren etorkizuna sortzen laguntzeko, beren ezagu-tza eta gaitasun pertsonal eta profesionalak oinarri hartuta, langile lehiakorrak izan daitezen.

Elkarte hori sortzeko ideia Jordi Ganuzak lehen bidaian izan zituen emozio pertsonaletatik sortu zen. 15 egun besterik ez ziren izan, baina erabakigarriak. Gasteizera emozionatuta itzuli zen, maletak hutsik baina bihotza beteta zituela: "Nire lehen bidaia Gambiara duela zazpi urte izan zen. Herriaz maitemindu nintzen. Bere jendeaz. Gasteizera ukituta itzuli nintzen. Eta orduan jakin nuen itzuliko nintzela ahal nuen guztietan", gogoratzen du. Eta itzuli egin zen. Baina esku hutsik ez egitea erabaki zuen eta bere harri-koskorra ekarri zuen. Berak ematen zuena ez zen doakoa. Bidaia bakoitzean esker oneko dosi eskuzabalak jaso zituen, eta sintonia horretan konektatu ziren pertsona gehiago ezagutu zituen. Azkenik, harreman berri horien artean erabaki bat hartu zuten, gabeziak ikusten zituzten horretan lagunduz: gazteen buruak heziz. Ideia forma hartu zuen Sánchezen Gobernuak ezarritako aurreko konfinamenduan, pandemiari aurre egiteko: "Pandemiaren hasieran ideiari bueltak ematen hasi nintzen, eta orduan hasi nintzen lanean proiektu pilotua sortzen", gogoratu du.

2020ko abuztuan zirriborro hori aurkeztu zien bere kideei eta ibilbide berriari ekitea erabaki zuten. Aurtengo martxoan elkartea legez eratuta geratu zen, eta duela egun gutxi batzuk elkartea ofizialki aurkeztu zioten gizarte osoari, hilabeteetako lanaren, ilusioaren eta ahaleginaren ondoren. "Ez da bide erraza izan", dio orain sortzaileak. Ezjakintasunak, zailtasun burokratikoek eta eskarmentu faltak harriak jarri zituzten bidean, baina hori bakarrik, pazientzia handiagoz gainditu zituzten oztopoak izanik. "Konplikazio dezente izan ditugu, legezkoak bereziki. Ez nekien dokumentazioa nola egin, zer paper aurkeztu behar ziren, elkartea nola eratu. Zaila izan da, funtsean, ez dakigulako. Gainera, gaineratu behar da gai horiek Gambian egitea askoz zailagoa dela, han kaos handiagoa baita". Hala ere, zailtasunak zailtasun, lan horrek guztiak Gambian proiektu hau azaltzen duten bakoi-tzean oparitzen dizkieten irribarre eta ilusioekin orekatzen ditu. "Oso harrera ona izan du han. Pozik eta gogotsu daude", dio.

Zehazki, bi proiektutan ari dira lanean. Lehenik eta behin, Kolior School proiektua sortu dute. Lan honetan, hasieran, ikasleei eta komunitateari buruzko datuak jasoko dira, hala nola ikasleen maila akademikoa, irakasleen maila, komunitatean nagusi diren lanbideak... Ondoren, proiektua azaltzeko hitzaldia emango zaie ikasleei, azkenik, Kolior Lower Basic School eskolako eraikin baten teilatua konpontzeko baliabideak emateko; bi gune ludiko, haurtzaindegiak eta liburutegia erabiltzeko izango da. Gaur egun ez dira erabiltzen, 2018ko ekainaren 27an, teilatua hondatu baitzen. Ikastetxe inguruko hainbat komunitatetako haur, irakasle eta guraso guztiak izango dira onuradunak. Bigarrenik, F. P. para todos izeneko beste proiektu bat dute. Plan horretan, 14 eta 25 urte bitarteko gazteak hainbat arlotan prestatzea da helburua, Gambiako lanetan bertakoek lan egin dezaten, ez bakarrik turistek, ostalaritzan bezala. Presidenteak azaldu duenez, Gambiako ostalaritza turistek lantzen dute, eta, ikasketa horien bidez, Gambiako gazteak ere lan egiteko eta denda edo tabernen jabe izateko gai izatea lortu nahi da, adibidez.

Elkarte berri horri laguntzeko eta Gambiaren zati horretan langile kualifikatuak izateko, Educando mentes elkarteak hainbat bide eta aukera prestatu ditu. Lehenik eta behin, hainbat proiektutan ideietan laguntzeko denbora eskainiz lagun daiteke. Adibidez, dagoeneko sortuta dauden proiektuetan parte hartuz, ideia berriak eskainiz, kon-tzientziazio-kanpainetan edo erakundearen kudeaketan bertan. Ekarpen ekonomikoekin ere lagundu daiteke, bai elkarteko bazkide eginez, bai hilean euro bateko mikro-dohaintzekin (teaming), dela zenbateko jakin bateko dohaintzak eginez, dela proiektuak finantzatuz.

Eskola-materiala ere eman daiteke: koadernoak, arbelak, mahaiak, josteko makinak, kirol-materiala... "Ikastetxe batek materiala eta altzariak kendu berri ditu, eta jasotzera joango gara, Gambian erabili ahal izateko. Eskaintzen diguten laguntza guztia eskertzen dugu", azpimarratu eta ondorioztatu du: "Etorkizunean elkarte hau GKE gisa eraiki nahi dugu, eta askoz pertsona gehiagori lagundu nahi diegu etorkizuna eraikitzen joan daitezen".

Elkarte berria. Araban Educando mentes elkartea sortu dute, Gambiako gazteen hezkuntzan lagundu nahi duena, gazteek jakintza oinarri batetik etorkizun itxaropen-tsuagoa eraiki dezaten. Joan den astean GKE bihurtu nahi duen elkarteak ekitaldi ofizial bat egin zuen gasteiztarren artean ezagutarazteko. Jordi Ganuza elkarteko presidente eta sortzaileak oso positibotzat jo du elkarte horrek arabarren artean jaso duen harrera, eta hurbileko eta hasierako helburu nagusien artean dago hilean 500 euro bildu ahal izatea, gutxienez 30 gazteri prestakuntza emateko.

"Duela egun gutxi elkarte honen aurkezpena egin genuen Armentian, eta, egia esan, herritarrek jasotako harrera eta ongietorriak harritu gintuen. Oso hunkituta gaude Gambiako gazteei hain zoriontsu egiten ari zaien proiektu honekin aurrera jarraitzeko aukera dugulako", azaldu du sortzaileak. Elkarte honen helburua 14 eta 25 urte bitarteko gazteei modu altruistan laguntzea da: "Gambian, Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeek bertan parte hartzen duten elkarte gehienen arreta jasotzen dute. Baina adin-tarte bat geratzen da bete gabe; 14 eta 25 urte bitartekoa, kasualitatez, herrialde bat aurrera ateratzeko eta familiak mantentzeko lan egin dezaketen gazte horiena".

"Konplikazio dezente izan ditugu, legezkoak bereziki. Ez nekien dokumentazioa nola egin, zer paper aurkeztu behar ziren, elkartea nola eratu. Zaila izan da, funtsean, ez dakigulako. Gainera, gaineratu behar da gai horiek Gambian egitea askoz zailagoa dela, han kaos handiagoa baita".